Projecten Suriname

Interactief foto- en verhalenboek Mi Switi Pink Sranan

Na heel 2019 slechts als Facebookpagina te hebben bestaan, waarbij we deelnemers zagen komen en een aantal ook weer gaan, wordt op 23 juli 2020 de eerste editie van het interactieve foto- en verhalenboek Mi Switi Pink Sranan gepubliceerd. Een boekje met zes persoonlijke verhalen over wonen, leven en werken in Sranan. Ook benieuwd naar wat kunstenaars, spoken word artiest, bloggers en/of leden van de LGBT community in Suriname Daniel Lemmer, Jona Giovanni, Overdo Berghout, Raheelle Bhaggan, Kenzo Maasie en Sandro Lagadeau u in woord en beeld vertellen? Volg het project op de eigen Facebookpagina. Actief helpen bij de realisatie van dit boek? Bijvoorbeeld door sponsor of supporter te worden? Bekijk de verschillende opties hiervoor in onze online-shop. DOEN!!

Studiereis Suriname

Tussen 15 oktober en 5 november bezocht Stichting Sanjay Ganpat Brouwer voor de derde maal Pride Month Suriname en haar bestaande en nieuwe partners in Suriname. Een delegatie bestaande uit ambassadeurs Johan Ganpat Brouwer en Elma de Wolf richtte zich deze reis opnieuw op ontmoetingen met kunstenaars en creatieve ondernemers, als bestaande en nieuwe partners in het helpen realiseren van de stichting's doelen. Naast dat ook een deel van het programma van de Pride Month Suriname 2019 werd bezocht, waar de stichting voor het derde jaar op rij een donatie aan mocht doen, werd deel twee van het Mi Switi Pink Sranan-project met de potentiële deelnemers besproken en in vervolgstappen omgezet. Foto's en verslagen van de reis vindt u op deze site en onze Facebookpagina:

Donaties Pride Month Suriname en Sandro Lagadeau

Voor het derde en laatste jaar werd tijdens ons korte expositie- en verkoopseizoen in Nederland een Zomerloterij georganiseerd, waarvan de opbrengst dit jaar werd verdeeld tussen het LGBT Platform Suriname, ter medefinanciering van het organiseren van Pride Month Suriname 2019, en pechvogel Sandro Lagadeau. Een Surinaamse jongeman die als 1 van de 4 deelnemers mee zou doen aan Mi Switi Pink Sranan. Waarom dit heel erg anders is gelopen dan oorspronkelijk bedacht kunt u volgend jaar lezen in de eerste editie van het foto- en verhalenboek Mi Switi Pink Sranan.

Het 'Plant Lekker Voor jezelf' -plan

Om iedereen in Suriname de kans te geven voor weinig geld eigen groenten te verbouwen werd het 'Plant lekker Voor jezelf' plan bedacht. Voor slechts een paar SRD per zakje zaad, welke in de kippenshop van schoonzus Shardha Ramkisoen op de Centrale Markt in Paramaribo kan worden aangeschaft, is deze kans je eigen leefomstandigheden iets te verbeteren voor iedere Surinamer bereikbaar en dus zeker de moeite van het proberen waard.

Ontmoeting creatieve ondernemers in Sr.

In navolging op een succesvol eerste seizoen, waarin de Stichting als vertegenwoordiger van creatieve Surinamers hun werk in Nederland exposeerde en verkocht, brachten we diverse herhalingsbezoeken aan kunstenaars en creatieve ondernemers in Suriname en werden de nodige contracten met een jaar verlengd. Door digitaal speurwerk vanuit Nederland vooraf en o.a. het bezoeken van de Nationale Kunstbeurs in Paramaribo, werden ook nieuwe kunstenaars en creatieve ondernemers benaderd, met nog meer samenwerkingsovereenkomsten als aangenaam gevolg. ToepieJonaJeranie, Linda, Jenevieve en Lea, en Daniel en Carina die eerder in het seizoen al aanhaakten, welkom bij de stichting en LET's ROCK!

New Beginnings / Chances for Life

Ook deze reis brachten we een bezoek aan zusterorganisatie New Beginnings / Chances for Life, waar we vorig jaar nog zo verrast werden door veel nieuw publiek en een bruisende, creatieve energie. Helaas, werd eerder dit jaar geconstateerd, bleken veel van de opgestarte projecten niet opgewassen tegen de vaak harde realiteit van alle dag. Kortstondig met alle projecten stoppen, teneinde meer geconcentreerd op een duidelijker te formuleren doelgroep te kunnen focussen, bleek de juiste keus richting een stabielere toekomst voor zowel de organisatie zelf, als de hulp die richting haar clientèle geboden worden kan. Een oprecht applaus voor zowel het team als de cliënten voor het bemoedigende resultaat! Tot volgend jaar!

Mi Switi Pink Sranan

Vanaf januari 2019 is het project Mi Switi Pink Sranan gestart. Een project waarbij vier mensen van binnen én buiten de LHBT+ community in Suriname werden geportretteerd. Door de geportretteerden zelf te delen 'stukjes uit hun dagelijkse leven', op een gezamenlijke Facebookpagina, probeerden we antwoorden te vinden op de vraag: "Wat betekend het om te wonen en te werken in Suriname? En maakt het ook uit of je LHBT-er bent of niet?". Een concept dat in de eerste helft van 2020 resulteert in de eerste editie het foto- en verhalenboekje Mi Switi Pink Sranan, waarvan de opbrengst onder de deelnemers wordt verdeeld.

Volg het project op de eigen Facebookpagina:

Hulpgoederen Suriname

Sinds de inventarisatiereis van de stichting naar Suriname, in oktober 2017, stuurt de stichting regelmatig een doos met hulpgoederen naar de dagopvang/Safe Space van foundation New Beginnings / Chances for Life. Een gebaar dat alleen dankzij sponsoren in Nederland mogelijk kan worden gemaakt. Waarmee de dagelijkse behoeften van de aller-minst-bedeelden binnen onze doelgroep in Suriname ietsje pietsje worden aangevuld. Voor alle informatie over het helpen vullen van deze doos neemt u contact op met onze ambassadeur hulpgoederen Elma de Wolf, tel. +31 6 488 15 319

Studiereis Suriname

Tussen 4 oktober en 1 november bezocht Stichting Sanjay Ganpat Brouwer voor de tweede maal Pride Month Suriname. Met een delegatie van maar liefst 4 personen stond deze reis vooral in het teken van ontmoetingen met het individu, binnen én buiten onze doelgroep van de LHBT+ en HIV-positieve Surinaamse medemens. Foto's en verslagen van de reis vindt u op deze site en onze Facebookpagina:

Donatie Pride Month Suriname 2018

Ook dit jaar werd de gehele opbrengst van de Kunstloterijen geschonken aan Stichting LGBT Platform Suriname ter medefinanciering van de Pride Month Suriname 2018. Het bedrag a € 330,- werd persoonlijk aan voorzitter Imran Taus van de Pride Month Suriname 2018 commissie overhandigt.

Creatieve ondernemers in Sr.

Om zoveel mogelijk Surinaamse medemensen van de ondersteuningsmogelijkheden van de stichting gebruik te laten maken, werd dit jaar contact gemaakt met een aantal kunstenaars en creatieve ondernemers. Afkomstig en opererend binnen én buiten onze doelgroep in Sranan. Het doel was de inclusieve mogelijkheden onderzoeken van het in Nederland kunnen vertegenwoordigen van deze ondernemers, LHBT+ of niet. Een initiatief dat vijf eerste samenwerkingscontracten heeft opgeleverd en de eerste mooie spullen in onze uitgebreide online shop. Jino, Don, Overdo, Raheelle en Zulile, hartelijk welkom en let's rock!!

New Beginnings / Chances for Life

Tijdens onze tweede reis naar Suriname brachten we maar liefst 3 werkbezoeken aan zusterorganisatie New Beginnings/Chances for Life. Twee bezoeken ter evaluatie en afronding van het Dreams Through Art project. Een derde bezoek dat helemaal in het teken stond van de doos met hulpgoederen die maandelijks wordt opgestuurd vanuit Nederland.

En hoe mooi is het om zelf te kunnen zien wat er gebeurt met de doos met hulpgoederen in Suriname? Vanaf het ophalen bij de vervoerder tot bij de eerste mensen op het bord. Een hulpproject waar niet alleen de inmiddels meer dan 60 dagelijkse cliënten van Chances For Life mee geholpen zijn, maar zelfs een aantal extra gezinnetjes mee worden ondersteund. Elke gift, hoe klein ook, wordt zeer op prijs gesteld en 100% als hulpgoederen naar de dagopvang van New Beginnings/Chances for Life verstuurd. En ter plekke uitzonderlijk goed benut.

Dat het 'anders lopen' van een project niet automatisch betekend dat een project ook is mislukt, bewijst het vervolgtraject dat New beginnings/ Chances for Life zelf uit Dreams Through Art ontwikkeld heeft. Een traject dat meer een soort Therapy Through Art geworden is, inclusief bescheiden spaarpotten voor de deelnemers. Een concept dat duidelijk beter aansluit bij de doelgroep waar Chances for Life dagelijks mee werkt. Een project waar we de komende jaren ongetwijfeld nog meer van zullen horen en vast ook zien. Chapeaux en veel succes!

En hoewel het Dreams Through Art project niet geworden is zoals het was bedacht konden we toch een bescheiden donatie doen aan de deelnemers. Stefano, Lorianne, Rivelino, Ashok en Denny. Hartstikke bedankt voor jullie inzet en de moed van het toch proberen. En zet 'm op richting jullie eigen toekomst hè!

Dreams Through Art, een coproductie met zusterorganisatie New Beginnings / Chances for Life in Paramaribo. Een project bedacht om de zwaksten binnen onze doelgroep een eigen stem en gezicht te geven. Als basis voor het kunnen bouwen aan een betere eigen toekomst. Een project waar voor iedere deelnemer 3 'savings to invest'- spaarplannen aan waren gekoppeld, door ze onderdeel en aandeelhouder te maken van hun eigen afbeeldingen binnen onze Collectie Kunst.

En de vijf 'Dromers' van 2018 zijn:

Ter ondersteuning van Dreams Through Art, een Kunstproject gericht op de empowerment van de allerarmsten binnen onze doelgroep in Suriname, dat in coproductie met New Beginnings / Chances for Life door Stichting Sanjay Ganpat Brouwer ontwikkeld is, werden deze camera's in bruikleen gegeven voor de hele duur van het project. Ps. tijdens een inbraak in het pand van Chances for Life eind 2019 zijn beide camera's helaas ontvreemd.

2017

De belangrijkste ontmoetingen tijdens onze eerste reis naar Suriname op een rij:

Het afrondende kennismakingsgesprek met Parea Suriname, met Juan Pigot, Raoul Franker en Winston O. Lieveld

Het meer dan bijzondere werkbezoek aan New Beginnings / Chances for Life, met o.a. Tania Kambel-Codrington

Het bijwonen van de Discussieavond van Pride Month Suriname 2017 gehost door het Residence Inn hotel

Op werkbezoek bij de jonge getalenteerde kunstenaar Overdo Berghout

Het bijwonen en daadwerkelijk meehelpen bij het Social Give Back Event van Pride Month Suriname 2017: de realisatie van een irrigatiesysteem voor Huize Asiana, één van de grootste bejaardentehuizen in Suriname

De overdracht van o.a. de loterijgelden aan Faisel Tjon A Loi van Stichting LGBT Platform Suriname

Ons eerste werkbezoek vond plaats bij het Pluspunt Suriname, de gloednieuwe naam van (voorheen) Foundation He + HIV, met Debora Sjak-Shie, Christio Wijnhard, Miguel Falix, Alex Jubitana, Jo-Ann Rodriquez-Murg en een stagiair.

En nu alle belangrijke ontmoetingen van onze eerste reis naar Suriname op een rijtje zijn gezet, begint voor ons het eigenlijke werk. Het schrijven van ons eerste reisverslag. Het inventariseren van de potentieel door ons te steunen goede doelen. Het achter de schermen voorbereiden van - en de presentatie van ons eerste Jaarplan op 30 januari 2018, Sanjay's geboortedag. Het moment dat we bekend mogen maken welke projecten door Stichting Sanjay Ganpat Brouwer in 2018 worden ondersteund.

En nu ook onze derde kunstloterij een blij verraste winnaar kent, zijn wij trots en blij te mogen melden dat we maar liefst € 760 hebben opgehaald voor de LGBT- en of HIV-positieve gemeenschap in Suriname. Het geld is bestemd voor het LGBT-platform Suriname, als bijdrage in de kosten van het organiseren van Pride Month Suriname. Het geld zal in oktober aan de voorzitter van editie 2017 Raoul Franker worden overhandigd, in bijzijn van Faisel Tjon A Loi, voorzitter LGBT Platform Suriname en penningmeester Pride Month Suriname. Wij van Stichting Sanjay Ganpat Brouwer zeggen: van harte gefeliciteerd! Met speciale dank voor onze gids en ambassadeur van het allereerste uur Rishi Kanhai!